عزاداری شیعیان پاكستان با برگزاری 'عاشورای اسد'
نوشته شده توسط : amatrack

عاشورای اسد، عنوان مراسم عزاداری است كه شیعیان پاكستان در فصل گرما به یاد تشنگی یاران سید الشهدا حضرت امام حسین علیه السلام در صحرای سوزان كربلا برگزار می كنند.

شیعیان بلتیستان علاوه بر ماه محرم الحرام یك دهه عزاداری در اواسط فصل تابستان را طبق سنت گذشته برگزار می كنند چون آنها معتقدند كه واقعه كربلا در فصل گرما بوقوع پیوسته و باید عزاداری و سینه زنی برای سید و سالار شھیدان حضرت امام حسین علیه السلام در گرمای تابستان برگزار شود تا عزاداران شدت عطش و گرمای سوزان صحرای كربلا را با جسم وجان خود درك كنند.

این مراسم ھر ساله طی پنج روز در اواخر تیرماه در حسینیه ھای نقاط روستایی و شھری بلتیستان و مساجد مركزی این شهر از صبح آغاز شده تا بعد از نماز ظھر و عصر ادامه می یابد و در نهایت در شامگاه به پایان می رسد.

به گزارش ایرنا، ھیاتهای عزاداری و دسته ھای سینه زنی با حضور گسترده شیعیان در مراسم عاشورای ' اسد' در شھر 'اسكردو' و بخش ھای اطراف این شهر از جمله 'كهرمنگ، شگر، خپلوو روندو و مهدی آباد' مراسم عزاداری با شكوهی بر پا كردند.

در این مراسم كه با حضور 'راجا ناصر عباس جعفری' دبیر كل و اعضای ارشد مجلس وحدت شیعیان پاكستان برگزار شد، هیاتهای مذهبی و دسته های سینه زنی زیر پرچم های سیاه محرم عزاداری برپا كردند.

آنان تصاویری از حضرت امام خمینی ره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را با خود حمل كردند.

این مراسم مذهبی، سال جاری در شھرھای منطقه بلتیستان كه با ایام و مناسبتهای عزای مردم ازجمله جان باختن نیروھای ارتش پاكستان در حادثه سقوط بھمن در منطقه 'سیاچن' كه بسیاری از این نظامیان تعلق به جامعه شیعی منطقه بلتیستان داشتند و حوادث تروریستی علیه شیعیان در مناطق كوهستان و چیلاس، مصادف بود نسبت به سالهای گذشته با شور خاصی ھمراه شد.

پیش از این شخصیتھای برجسته به همراه علمای ارشد شھر اسكردو در تامین امنیت و حفاظت این مراسم بزرگ با مقامات امنیتی و مسوولان دولتی در بلتیستان جلسات متعددی برگزار كردند كه درپی این نشستها طرحهای امنیتی مورد ملاحظه قرار گرفت و نیروی های امنیتی و پلیس شھر اسكردو در بخشھای مختلف این مناطق در حالت آماده باش قرار گرفتند.

روحانیون و وعاظ با سخنرانی درباره موضوعات مختلف مذھبی و اجتماعی، برای غربت امام سوم شیعیان و اهل بیت عصمت و طهارت و همچنین ایثار و جان فشانی ھای شھدای كربلا روضه و مصائب می خوانند.

ھمانند ماھھای محرم و صفر، حسینیه ھا و محلھای برگزاری مراسم عاشواری اسد در بلتیستان با پارچه ھای سیاه و پیامھای تسلیت پوشانده می شود.

برگزاری مراسم عزاداری عاشواری اسد در بلتیستان فرصتی را برای روحانیون مذھبی این منطقه ساكن در شھرھای مشھد مقدس، قم و شھرھای مذھبی عراق فراھم می سازد تا با رجعت به منطقه و روستای آبا و اجدادی خود دوره ھای تبلیغ احكام و اھداف دین مبین اسلام را برای شیعیان این مناطق را بازگو كنند.

این سخنرانان در بیانیات خود مقاصد و اهداف قیام امام حسین علیه السلام و همچنین مردم را در وعظ خود با منویات و دستورات ائمه اطھار علیھم السلام آشنا می سازند.

آساق ** 1095**1577





:: برچسب‌ها: عشق , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: